19 lipca 2017

"MITOLOGIA NORDYCKA'-NEIL GAIMAN


"Przed początkiem nie było niczego - ani ziemi, ani niebios, ani gwiazd: jedynie świat mgieł, bezkształtny, nieforemny, i świat ognia, wiecznie płonący."

 Loki, Thor, Odyn, Heimdall. Na pewno znacie te imiona. Komiksy Marvela, powieści Tolkiena, Garnera i wielu innych, po części zainspirowane były mitami, a konkretnie mówiąc: Mitami Nordyckimi.



  Neil Gaiman sięga do korzeni tradycji literackiej i przedstawia nam ulepszone, barwne i porywające wersje Nordyckich historii. Bogowie ożywają, a my przenosimy się do ich świata.
Autor w książce skupia się na Thorze, Lokim i Odynie, co moim zdaniem jest bardzo dobrym pomysłem, ponieważ to oni są najbardziej znanymi postaciami z tych mitów. Jednak wszyscy, którzy mają związek z tą mitologią, wymienieni są na końcu w Glossariuszu, innymi słowy po prostu w słowniczku. Dowiecie się: jak powstał świat, co bogowie robili, aby utrzymać równowagę i władzę w Asgardzie oraz co ich czeka kiedy nadejdzie koniec świata, którego nazwa brzmi Ragnarök.


  Jest to książka, którą czyta się jednym tchem. Pokochają ją miłośnicy mitologii i osoby interesujące się innymi kulturami. Opowiadania są krótkie, napisane prostym i zabawnym językiem, aż same proszą się o czytanie ich na głos przy ognisku. Czytając, przeniesiemy się do niesamowitego świata, z którego trudno jest się wybudzić. Lubię w tej książce to, że nie musimy czytać całej od razu. Możemy przeczytać na przykład 2 opowiadania i odłożyć ją na jakiś czas. Jeśli któreś z nich nam się spodoba, zawsze możemy przeczytać je jeszcze raz.



"Ludzie, którzy z pomocą słów tworzą magię, którzy układają wiersze i sagi, snują wątki opowieści, skosztowali miodu poezji. Kiedy słyszmy świetnego poetę, mówimy, że zakosztował daru Odyna."

  Moim ulubionym bohaterem jest Loki. Tak naprawdę nie wiemy, czy stoi on po stronie dobra czy zła i właśnie to jest w nim intrygujące. Przebiegłość to jego drugie imię, wszystko potrafi odwrócić na własną korzyść. Bogowie go tolerują, ponieważ jego plany równie często ratują im skórę, jak wplątują w kłopoty. Przekonacie się, że Loki wcale nie miał łatwego życia w Asgardzie. Gdy działo się coś złego wszyscy od razu go posądzali, a jeśli okazywało się, że to nie on, to szli do niego po radę. Jest to niezwykle charyzmatyczna i nieprzewidywalna postać.

"I gra rozpocznie się od nowa."

 To było moje pierwsze, ale na pewno nie ostatnie spotkanie z tym autorem. Już nie mogę się doczekać, kiedy sięgnę po jego inne książki, które wiele osób mi polecało. 

Autor: Neil Gaiman
Wydawnictwo: Mag
Data wydania w Polsce: 2 marca 2017
Ilość stron: 240

5 komentarzy:

  1. Obecnie jestem po lekturze "Koraliny" tego autora i muszę powiedzieć,że spotkanie z nim było niezwykle. Mam pewne awersje do wszystkich mitologii,czuję się jakby był to powrót to szkoły i zmuszenie nas do czytania nieciekawych historii o starożytnych bogach. Czytając twój wpis nie odczuwałam przymusu z twojej strony do mitologii, sądzę,że dzięki temu sama sięgnę po kolejna pozycję Gaimana.

    Pozdrawiam, /mariadoeseverything.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. W takim razie polecam ci Gwiezdny pył! To jak na razie jedyna książka Gaimana, którą przeczytałam, ale jet świetna xd

    Ładnie tu u ciebie i zostaję na dłużej :D


    Pozdrawiam!
    toreador-nottoread.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Niekoniecznie jestem fanką Gaimana, ale tą książką szczerze mnie zainteresowałaś. Zwłaszcza, że kiedyś czytałam już młodzieżówką opartą na mitologii nordyckiej i miałam ochotę zgłębić ten temat. :)

    Chętnie obserwuję!
    NaD okładkę ‹dawne LimoBooks :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Słyszałam sporo o tej książce, a że mitologia nordycka bardzo mnie interesuje, jak najszybciej chcę po nią sięgnąć. Okładka jest po prostu przecudowna <3
    Pozdrawiam!
    Patty z Truskawkowego bloga książkowego

    OdpowiedzUsuń
  5. Czeka u mnie na półce i jakoś ciągle zapominam o tej pozycji, chyba w końcu czas się za nią zabrać :)

    Pozdrawiam
    ver-reads.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia